Pagina's

donderdag 16 februari 2012

Adios ijsperiode?

Na erg koud weer, wordt het sinds enkele dagen steeds “warmer”. Van mij mocht het wel, ik ben niet echt treurig, want telkens die vreselijke kou buiten is geen pretje. Je neus bevriest en er loopt doorzichtig snot uit, je handen staan helemaal stijf,... Voor mij had het lang genoeg geduurd. Tijd voor de zomer, durf ik zelfs te verkondigen!

Pas op, toen ik vrijdagnamiddag (3 februari) de eerste sneeuwvlokjes zag vallen in België, had ik een welkom-winter-gevoel. Dit jaar hadden we al geen witte Kerst gehad, helemaal niets van sneeuw. Daar word je ook niet vrolijk van, zo lijkt het net alsof je geen winter gehad hebt.
Sterker nog: de temperaturen waren bijzonder mild. Op zich wel heerlijk, uitgezonderd die harde rukwinden dan waar we de afgelopen maanden mee te kampen hebben gekregen. (Zo, ik klink al net als de weerman op televisie. Heb ik soms verborgen ambities in me? :P)
Soit, de sneeuw was in het begin welkom. Ik vind het altijd zo mooi om naar te kijken. Hoe het landschap wit wordt. Het lijkt ook meteen een stuk lichter overdag, doordat de sneeuw de zon weerkaatst. Als je er dan nog een warme kop chocolademelk met slagroom (I luf chocolate) bijneemt, is het plaatje compleet.

Ook de schaatsende kinderen zijn altijd geweldig. Die zie je trouwens meer in Nederland. Daar zijn erg veel vijvers, mogelijkheden zat dus om op het ijs te gaan. Zeker omdat die vijvers sneller dichtvriezen dan een groot meer. Helaas weer geen Elfstedentocht dit jaar. (Stiekem had ik er een beetje op gehoopt, dus op dat vlak mocht van mij de koude wel nog even blijven aanhouden. Net lang genoeg voor de tocht.) Niet dat ik van plan was om eraan deel te nemen, hoor. Kan ik helemaal niet goed genoeg voor schaatsen en ik heb er ongetwijfeld te weinig uithouding voor, ploeteren op schaatsen terwijl het vriest.

Maar de koude eist eveneens haar tol. Er zijn, vooral in het Oosten van Europa, honderden doden gevallen. Ik ben ook soms geschrokken van de temperaturen daar, want ik heb lagere temperaturen dan -30 °C gelezen op plaatsen waar het anders niet zo ijzig is. Echt niet normaal, man. En dan vind ik -10 °C al zo extreem…

Helaas, slecht nieuws voor de koukleunen onder ons: dergelijke “frisse” periodes gaan in de toekomst veel vaker voorvallen in Europa, bij ons en de andere gebieden die getroffen zijn. Als gevolg- hoe bizar het ook klinkt- van de klimaatopwarming. Door het smeltende poolijs, hebben ze in het uiterste noorden (het noordwesten van Rusland bijvoorbeeld) juist minder gure temperaturen gehad als anders. Wij krijgen meer te maken met continentale lucht, en het matigende effect van de zee wordt ingetoomd. Ten minste, als ik het goed heb begrepen. ;)

Maar ach, voor deze winter is het (hopelijk) voorbij, dus ik wacht even af wat het volgend jaar wordt. Al denk ik persoonlijk dat die theorie wel kan kloppen: vaker barre periodes.

Hoe dan ook, nu zeg ik even: Adios ijsperiode!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten