Pagina's

zondag 13 januari 2013

Veeleisende mensen

Dat ik ga bloggen over "veeleisende mensen" klinkt wellicht alsof dit een blogbericht over Paris-Hilton-achtige typjes wordt. Daar zou ikzelf ten minste aan denken bij het zien van zo'n titel, maar nee, dat wordt het niet.
Het gaat over onze eigen maatschappij met hedendaagse gewone mensen zoals jij en ik. Ik hoor het je al afvragen: "Huh? Ik, veeleisend? Jaa daag, ik ben heus niet hartstikke verwend ofzo."
Ik heb het niet over verwend zijn (alhoewel we natuurlijk wel verwend zijn ten opzichte van een arm meisje in India..), maar over werkgeversland en de steeds grotere prestatiedruk die op ons als mensen gelegd wordt.
Ik volg de actualiteit, aangezien ik een erg nieuwsgierig persoon ben en graag wil weten wat er om me heen gebeurt. Dan heb ik weer wat om na te denken. Door verschillende nieuwsberichten en feitjes naast elkaar te leggen is me het één en ander opgevallen.
De prestatiedruk die in het middelbaar onderwijs al op je als kind gelegd wordt om nadien te kunnen doorstromen naar een WO, HBO of MBO opleiding, wordt alsmaar groter. In deze blog, omdat het anders te langdradig wordt, ga ik de universiteit en het daaraan voorafgaande traject op het VWO behandelen.

Steeds meer universitaire studies worden loting. Geneeskunde, Crimininologie, Rechten, Fiscaal Recht, Biomedische Wetenschappen, Psychologie, Bouwkunde, Industrieel Ontwerpen,... Allemaal loting, en dan gaat het over decentraal of gewogen loting. Allemaal erg leuk en aardig, maar dat maakt wel dat als je uitgeloot wordt omdat je cijfers "te laag" waren of omdat je bij de decentrale selectie niet gemotiveerd genoeg bevonden werd, het kan zijn dat je je toekomstbeeld als sneeuw voor de zon ziet verdwijnen. Het is niet omdat je met een 6 als gemiddelde eindigde op het VWO- ondanks dat je heel erg je best deed-, dat je niet bekwaam genoeg bent om een toekomst uit te bouwen als psycholoog bijvoorbeeld. Mijn inziens weet je dan juist als geen ander hoe stresserend het kan zijn om wel iets te willen maar dat het simpelweg niet lukt. Bijgevolg kan je je dan weer beter inleven in hoe lastig het voor sommige pubers kan zijn, indien je later een psychologiepraktijk opent voor pubers die even in een dipje zitten vanwege lage cijfers.

Ook wordt tegenwoordig de kans op zitten blijven steeds groter als leerling op het VWO. Voor dit schooljaar is de zogenaamde "vijvenregel" ingevoerd, wat betekent dat voor de vakken Engels, wiskunde en Nederlands maar één keer een vijf behaald mag worden (de andere twee vakken moeten zes zijn of hoger) en voor één van die vakken een vier halen, is al helemaal uit den boze.
Oké, het zijn belangrijke vakken, maar niet voor elke carrière heb je ze nodig.

Stel nou dat Jan-Pieter een natuurkunde-genie is (hij behaalt als eindcijfer een 10) en wil dolgraag natuurkunde/ sterrenkunde/ lucht- en ruimtevaarttechniek studeren op de universiteit. Zijn passie is het. Alleen, Jan-Pieter en Engels zijn zoals een winkelcentrum en een bos. Engels ligt hem helemaal niet, en bijgevolg haalt hij voor Engels als eindcijfer een 4. Resultaat: gezakt. Zijn droom loopt een jaar vertraging op, en hij is gedemotiveerd. En dat is niet het enige: volgend jaar wordt de vijvenregel opgeschroefd naar de "zessenregel". Voor Engels dan een vijf halen, is wederom gezakt. Jan-Pieter geeft het dan maar op, hij is het beu. En dat terwijl hij nou net de persoon was die de manier ontdekt zou hebben hoe een raket te bouwen die sneller dan ooit in een ver zonnestelsel belandde. Deze ruimtebaandoorbrekende uitvinding wordt pas een eeuw later gedaan, wanneer de knoken van Jan-Pieter weg teren in de grond van het kerkhof naast de fabriek die raketten bouwt.

Naast alle tralalie die hangt rond de regels om te slagen en de regels die tralala steeds strenger worden, moeten er steeds meer 'literaire boeken' gelezen worden. Zijn het er dit jaar nog 20, volgend jaar wordt dat aantal opgevoerd naar 25. Wat een boekenfeest! In de tijd dat al die boeken gelezen worden, kan een ijverige leerling met frisse ideeën een eigen bedrijfje startklaar maken, wat weer goed voor onze economie zou zijn.

Het Westen wordt/ is te veeleisend, een regeltjeswindstreek (dat zal ons geen windeieren leggen), waarin het gezonde verstand verloren raakt. En dat, jawel dat, dat gaat onze doodsteek worden. Waarom het jonge mensen lastig maken om toegang tot bepaalde opleidingen te krijgen? Als iemand het echt wil, waarom die persoon dan niet de kans geven om zichzelf te bewijzen? En waarom moet de studiefinanciering plaats maken voor een leenstelsel? In dergelijke onzekere tijden als afgestudeerde starten met een schuldenberg van je studie is geen lachtertje. Als starter op de arbeidsmarkt krijg je vaak maar tijdelijke contracten, verdien je niet genoeg om een klein flatje te kopen of om een hypotheek aan te vragen (zonder werkzekerheid geen hypotheek), een auto is ook vet duur als alleenstaande,... En dan, dan komt er nog een af te lossen studielast bij. Weliswaar uitgerekend volgens je draagkracht, maar het is toch weer extra geld- een auto- dat je kwijt bent. De bomen zullen er misschien blij om zijn, maar ik als mens niet.

10 opmerkingen:

  1. Aangezien vwo een voorbereiding is op wetenschappelijk onderwijs, zijn de minimale cijfers wél heel goed te begrijpen: bij voor zover ik weet elke studie (behalve Nederlands misschien), heb je Engelse literatuur. Dat komt vaak vanuit het niets bij het eerste vak al. Als je met een 4 je Engels hebt afgesloten, is het echt lastig om ineens Engelse literatuur te gaan lezen. En er zijn bijna nooit andere mogelijkheden, want er is gewoon weinig literatuur beschikbaar in het Nederlands. Zo'n beetje elke Nederlander publiceert óók in het Engels, dus er komt ook niet veel Nederlandse literatuur bij. Alleen studieboeken gericht op Nederland (op het Nederlandse recht, op de Nederlandse taal, Nederlandse cultuur, ...) of gemaakt door een docent voor een vak (dictaten), zijn in het Nederlands.

    Als je niet de wetenschap in wilt, is vwo niet de keuze die je moet maken. Het is een voorbereiding op het wetenschappelijk onderwijs, waar Engels gewoon écht bij hoort. Nederlands lijkt mij logisch. Wiskunde is ook logisch aangezien iedereen een gevoel voor getallen moet ontwikkelen, bijvoorbeeld om in te zien of je deze maand nog kan shoppen of dat je er eigenlijk geen geld meer voor hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind van niet. :P Goed Engels kunnen is uiteraard wel handig, maar het is niet noodzakelijk om succesvol te slagen. Die literatuur lezen kan reuze meevallen. In het begin zal het waarschijnlijk veel opzoekingswerk zijn, maar na een tijdje wordt die literatuur echt routine, omdat steeds dezelfde woorden terugkomen (ik spreek uit ervaring mbt de literatuur bij psychologie). Daarnaast kan je iemand zo wel de kans afnemen om zichzelf toch te bewijzen. Ik weet van mensen die in het middelbaar helemaal niet goed in engels waren dat ze toch de studie geneeskunde goed doorlopen hebben. Dus hangt helemaal van de persoon af. Grote geleerden op wetenschappelijk gebied waren vaak ook geen grote talenknobbels.

      Verwijderen
    2. http://www.dub.uu.nl/plussen-en-minnen/2013/01/21/veel-studenten-hebben-moeite-academisch-engels.html ;)

      Verwijderen
  2. En wat nu als Jan-Pieter na al het gedoe besluit bij het Leger des Heils te gaan en met zijn overtuigingskracht tientallen daklozen van de straat plukt en weer aan het werk krijgt? ;) Hoe we het ook doen, er zullen altijd talenten verloren gaan...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uit iets "negatiefs" kan idd iets positiefs voortkomen, das waar. ;)Al lijkt die superraket uitvinding me toch ook wel super. :P

      Verwijderen
  3. Ik vind het bij studies als psychologie en dergelijk niet raar of stom dat ze een numerus fixus hebben eerlijk gezegd. Anders wordt de toestroom nóg groter (en het is al zo groot) en heb je al helemaal geen kans op een baan als je dat studeert.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt wel wat je zegt.;) Alleen vind ik dat ze dan ook meer vanuit de universiteit eerlijke voorlichting aan mensen moeten geven alsin "In deze sector zijn weinig banen.", "Studeer dit alleen als het echt je passie is want momenteel is de arbeidsmarkt nogal vol." Allicht gaan sommige mensen dan niet die studie kiezen zodat die minder "overvol" wordt. De mensen die dan écht die studie willen doen, hebben weer meer plaats. Als ik bij mij op school zie hoe hard mensen stressen over geneeskunde, vind ik dat zonde. :P

      Verwijderen
  4. Interessant artikel. Waarschijnlijk wordt er bij die studies geloot omdat er anders teveel studenten zijn die het doen. Er zijn vooral studies in de techniek en ICT die staan te springen om studenten en juist geen lotingen hebben. Ik ben het ook niet eens met het leenstelsel. Zo'n studieschuld kan inderdaad heel zwaar op je drukken voor je toekomst (geen huis, geen auto etc). Je kan wel 15 jaar bezig zijn met aflossen en dat is erg lang vind ik..
    Ik wil nog even toevoegen dat niet alleen scholen kieskeurig zijn, de werkgevers zijn dat ook. Ze willen vaak minstens zoveel jaar ervaring (en in sommige sectoren is daar moeilijk aan te komen, zeker als je studie alle tijd in beslag neemt), specifieke opleiding enzovoorts. Het mag allemaal wel wat minder streng ja :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alleen zijn de studies waar ik momenteel over twijfel allemaal loting (niet echt handig dus)... Behalve informatica. Dat leenstelsel vind ik gewoon niet kunnen, maar ja, wie ben ik? :P Over werkgevers heb je vast gelijk (werkgeversland klinkt voor mij al helemaal als iets uit de verre toekomst), ik heb me daar nog niet in verdiept. Van die jaren ervaring heb ik wel al gehoord, en ik vraag me eerlijk gezegd af hoe je bij je "eerste" werk aan al die voorafgaande jaren ervaring zou moeten komen...

      Verwijderen
    2. Veel mensen komen daar via hun stage, alleen dan moet het maar net goed uitkomen dat je óf bij je laatste stage leuk werk hebt waar een baan vrij is/komt voor jou óf dat je het eerst als bijbaan kan doen als het niet je laatste stage is.

      Verwijderen