Pagina's

donderdag 6 juni 2013

Tijden veranderen, dromen blijven bestaan

Toen die volwassen mensen reuzen voor me leken, kon ik me niet voorstellen ooit zelf zo'n type te worden dat bij wijze van spreken als Langnek over de kinderkopjes heen kan kijken en een overzicht heeft over wat er in de wereld gebeurt (al ben ik nog steeds tamelijk klein).
Waar ik mezelf als driejarige de vraag stelde hoe Sinterklaas door elke schoorsteen paste, waar hij al dat geld vandaan haalde, hoe zijn schimmel op een dak kon lopen en vooral hoe die goede ouwe man overal tegelijkertijd kon zijn, zoals het leek, vroeg ik me als vijfjarige dan weer af waar die zon in hemelsnaam 's nachts naartoe was. Gekke zon. Eens de zeven jaar gepasseerd, hield ik me met serieuzere vragen bezig.

Wat ik wel zeker wist zodra ik kon spreken, was dat ik later verhalenverteller zou worden. Eens ik kon schrijven en tekenen, werd dat striptekenaar en schrijfster. Ik was uren zoet met het lezen van stripverhalen, en brak mijn hoofd over de vraag hoe Jef Nys (geestelijke vader Jommeke) elk album binnen de 48 bladzijden kon laten passen, en Willy Vandersteen (Suske en Wiske) bijna elk album binnen de 56 bladzijden. En dan alles zo mooi getekend en verhaallijnen die "af" waren. Zoveel albums, zoveel inspiratie. Hoe deden ze het? Vol bewondering was ik. Ja, dat zou ik later ook kunnen. Ik kladderde hele schriften vol en toen ik tien was, kreeg ik een schildersezel cadeau (al had ik een tekentafel gevraagd, maar ach, dat blijft een detail).
Het tekenen verdween zo goed als uit mijn leven sinds ik tekenlessen op school kreeg. Vraag me niet waarom. Toen ik vervolgens in de tweede klas een eigen laptop kreeg, verruilde ik het tekenen definitief voor het schrijven en behalve voor schoolopdrachten, raakte ik potlood noch penseel meer aan.

Ik rondde drie manuscripten af. Geweldig om plots uit te stippelen, omgevingen te omschrijven en personages te creëren die zowel kenmerken van het realisme als het absurdisme hebben.
Maar dan kwam de zesde klas en mijn profielwerkstuk over de kinderrechten bij echtscheiding. Uiteindelijk heb ik met mijn profielwerkstuk de nominatie van een grote wetenschappelijke wedstrijd gewonnen, erg veel ervaringen opgedaan en bijgevolg een erg mooie periode beleefd. Wel was het totstandkomingsproces soms behoorlijk zwaar, want er waren erg veel dingen om rekening mee te houden en uiteindelijk telt mijn werkstuk meer dan 100 A4'tjes. Ik had nog makkelijk verder kunnen schrijven, maar eens moet je natuurlijk aanvaarden dat het "klaar" is. Door zoveel aan het werkstuk te schrijven, is het neerpennen van manuscripten verwaterd, heb ik me bij gedichten gehouden, want die zijn redelijk snel voltooid.

De hobby schrijven heeft plaatsgemaakt voor kinderrechten. Beide zie ik als een belangrijk deel van mijn leven en dat ik ze niet allebei intensief kan beoefenen, zorgt voor een hartverscheurende keuze vanbinnen. Daarom heb ik besloten om mijn laatste manuscript nog bij te werken, als afscheidsgeschenk voor mezelf. Ik ga me toch in de hoofdzaak op kinderrechten blijven focussen. Manuscripten schrijven is leuk, maar schrijven voor het goede doel is dat ook. Door over de kinderrechten te schrijven kan je ervoor proberen zorgen dat de wereld van kinderen (nog meer) gekleurd raakt, dat kinderen die het echt nodig hebben geholpen worden, zodat ze na afloop een mooi (levens)verhaal hebben om te vertellen. Zo schrijf ik indirect veel verhalen tegelijkertijd, met als verschil dat het hier over echte personen in plaats van personages gaat.

17 opmerkingen:

  1. Maar waarom zou je eigenlijk moeten kiezen dan? Je kunt beide toch blijven doen?

    Overigens, wat ik me afvraag, is dit iets Vlaams, het gebruik van 'eens' zoals in deze zin: Eens ik kon schrijven en tekenen, werd dat striptekenaar en schrijfster.

    Zoiets zou ik zelf namelijk nooit zeggen :P Niet dat er iets mis mee is hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Omdat het erg lastig is beide op een hoog niveau te (blijven) doen, in combinatie met een studie en een sociaal leven. :P Ik ga natuurlijk wel nog fictie schrijven op een lager pitje, maar niet meer zoals ik vroeger de ene passage na de andere afrondde, haha. Dat doet dus een beetje pijn, dat ik niet aan allebei zoveel tijd kan besteden als ik eigenlijk zou willen.
      Haha, of het iets Vlaams is weet ik niet. :P Zou best kunnen. ;)

      Verwijderen
  2. Ja dat is Vlaams, allé, dat denk ik tenminste zenne.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan zal Renze wel gelijk hebben (ook al is hij geen vrouw). :P

      Verwijderen
  3. Nee dat is gewoon een beetje ouderwets Nederlands toch? Ik gebruik het ook soms. Of: intellectueel Nederlands :P

    Gaaf dat je dit doet, al is het wel jammer dat dat voor die innerlijke strijd zorgt. Waarom niet allebei een beetje? Je kunt toch wel meer dan één hobby hebben? :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zou ook best kunnen, haha. Intellectueel Nederlands vind ik wel een goede, dat zal het vast zijn. ;)

      Schrijven ga ik nog steeds "een beetje" doen, alleen niet meer zo intensief als vroeger, want daar ontbreekt de tijd voor. Soms vind ik het zonde, aangezien ik vroeger zo overtuigd was dat ik een boekje ging uitgeven, haha. Dat plan kan nu voorgoed de diepvriezer in. :P

      Verwijderen
    2. Nee, de prullenbak is voorgoed, maar de diepvriezer daar kan het altijd nog uit! :)

      Verwijderen
    3. Haha, dat vind ik een mooie. Die ga ik onthouden.:) Een diepvriezer bewaart idd goed, de inhoud van een prullenbak belandt op de stortplaats. :P

      Verwijderen
  4. Ik zou je plan om een boek uit te brengen zeker niet voorgoed de diepvriezer in doen. Wie weet wat de toekomst je nog gaat brengen?!
    Goed van je dat je je in zet voor de rechten van kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou je plan om een boek uit te brengen zeker niet voorgoed de diepvriezer in doen. Wie weet wat de toekomst je nog gaat brengen?!
    Goed van je dat je je in zet voor de rechten van kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien dat ik later nog wel probeer om een boek uit te brengen, maar ik denk dat nu ik echt een website ga proberen maken over kinderrechten (weet nog niet helemaal of het praktisch allemaal gaat lukken en haalbaar zal zijn), daar heeeeel erg veel tijd zal inkruipen. En als ik schrijf, wil ik me helemaal in mijn personages inleven. :)

      Verwijderen
  6. Wat knap dat je je al op zo'n jonge leeftijd bezig hield met kinderrechten! Ik zit momenteel in de afsluitende fase van mijn bachelor en wil graag doorstuderen voor kinderrechter, dus we zitten in hetzelfde interessegebied ;) Maar waarom denk je dat niet met schrijven te kunnen combineren? Ik heb afgelopen jaar een columnbundel uitgebracht, werk nu aan mijn eerste 'echte' boek en ik was niet van plan om met schrijven te stoppen als ik 'later' een baan heb ;) Ik heb je Facebook pagina overigens eventjes geliked, interessante materie :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje! Het is soms wel lastig en ingewikkeld, omdat ik zowel naar het psychologische aspect kijk als naar het Kinderrechtenverdrag. Wat leuk dat we in hetzelfde interessegebied zitten, zowel op het gebied vh schrijven als het gebied van kinderen! :D Echt knap wat jij allemaal gedaan hebt. Ik denk het (voorlopig) niet te kunnen combineren omdat ik een wetenschappelijke website wil oprichten, en dat kost dus erg veel energie. Er zijn echt zoveel dingen om te regelen. Het is een hoop werk. Maar ik wil het wel doen met anderen die het ook leuk en leerrijk vinden. Welke master ga je dan doen? En leuk plan, kinderrechter worden! :))

      Verwijderen
  7. Ik ga de strafrechtmaster doen, maar wel met vakken uit ander masters erbij. Ik vind Privaatrecht, Law & Technology en Victimology namelijk ook erg interessant, dus ik heb twee jaar voor mijn master uitgetrokken. In mijn eerste jaar ga ik dan de verplichte vakken volgen, het tweede jaar vul ik voornamelijk op met keuzevakken en eventueel vakken die ik in het eerste masterjaar niet gehaald heb. Zo kan ik dan naast mijn strafrechtvakken bijvoorbeeld ook dingen als Personen- en familierecht, jeugdrecht, cybercrime en Intellectueel Eigendomsrecht volgen :) Mocht je voor die website nog hulp nodig hebben (bijv. voor het rechtengerelateerde deel, mocht dat er komen), dan bied ik me bij dezen aan, vind het een heel mooi initiatief ;) Mag ik vragen wat voor achtergrond jij hebt? Ik kan namelijk zo gauw niks terugvinden over bijv. leeftijd en studie ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klinkt als een goed idee, twee jaar over je master doen met dan allemaal leuke en interessante vakken erbij (mij lijken die vakken ook allemaal erg leuk)! Per slot van rekening duurt een master bij een bèta richting ook twee jaar. :) Bedankt voor je voorstel! Ik heb je even een mail gestuurd met uitleg, want dat is volgens mij handiger, dus schrik niet als je een onbekende afzender in je mailbox vindt. ;)

      Verwijderen
  8. Mooi geschreven en leuke blog heb je!
    Zullen we elkaar volgen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Jij hebt een erg leuke blog, dus ik volg je nu via Bloglovin'. :)

      Verwijderen