Pagina's

donderdag 24 mei 2012

Op of tussen twee stoelen: het ov!

In november plaatste ik het eerste blogbericht over mijn dubbele nationaliteit en het één-achtste Frans zijn.


In minder dan een jaar tijd ben ik maar liefst twee keer verhuisd. Van Nederland naar België en dan twee maanden geleden weer van Belgë naar Nederland. Als ik nu nog geen Belgnederlandenhopper ben, weet ik het ook niet meer, hoor.


Wat ik wel moet zeggen, is dat door zoveel te verhuizen de verschillen tussen beide landen nog eens extra hard opvallen. Je vergist je in het taalgebruik, de prijzen in de winkels lijken plots weer anders en het schoolsysteem valt ook bijna niet te vergelijken. Omdat het veel te veel is om alles tegelijkertijd uit beide landen te vergelijken in 1 blogbericht, ga ik telkens een onderwerp uitkiezen.

Vandaag: het ov (openbaar vervoer voor de Belgische lezers ;) )!

Het eerste wat me te binnen schiet als ik aan het openbaar vervoer denk, is hoe schandalig duur het eigenlijk in Nederland is voor me als middelbare scholier. Ik moet de trein nemen om naar school te gaan en daarna nog even de metro. Aangezien je bij de "en es" (de ns in Nederland stemt overeen met de NMBS in België) maar tot je 11 bent recht hebt op een reductietarief en daarna pas weer het studenten- ov als kortingsmogelijkheid komt, zit ik met mijn zestien winters ín de verkeerde leeftijdscategorië.
Resultaat: om naar school te gaan, moet ik elke maand 120 euro treinabonnementskosten afdokken (dan hebben we het over slechts 10 minuutjes trein enkele reis) en dan nog eens 37.50 euro voor 1 zone "metro, bus en tram", vanaf de twee treinhaltes.
Totaalbedrag: 157.50 euro per maand, en dan heb ik ook nog eens een zus die hetzelfde moet betalen- ja, we zitten op dezelfde school. 

Oké, ik kan een 4-zone abonnement nemen voor de "bus, tram en metro", maar dan ben ik elke dag langer onderweg, wat ook niet handig is, want als puber heb je altijd te weinig tijd. Daarnaast zou me dat ook al een slordige 97 euro kosten.

Hoe zit het dan in Belgë?

Daar woonde ik qua afstand even ver van school/ even dicht bij school (hangt ervan af hoe je het wilt bekijken), en daar betaalde ik voor mijn busabonnement 21.5 euro per maand. Met dat abonnement (de BuzzyPass) kon ik doorheen heel Vlaanderen De Lijn (de maatschappij die het ov daar verzorgt) gebruiken. In Nederland kun je dat zelfs niet met die 97 euro uitrichten.

In verband met openbaar vervoer luidt mijn conclusie dus dat het in Nederland een stuk goedkoper kan. De regering moedigt ons wel de hele tijd aan om het ov te nemen in plaats van de auto, maar als je met een gezin bent, komt de auto goedkoper uit qua benzine, hoewel die prijzen ook steeds de lucht in blijven schieten. En daarnaast heb je natuurlijk meer vrijheid en een groter reiscomfort met de wielenwagen.

Dus regering, denk aan het milieu, en maak de prijzen van het ov wat normaler, zodat het aantrekkelijker wordt! Anderzijds wel weer mijn complimenten voor Nederland ivm dat de treinen meestal op tijd arriveren (op mijn traject ten minste).

1 opmerking: